Ana Sayfa Arama Galeri Video Yazarlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Namaz Vakitleri Puan Durumu
Sosyal Medya

Mekitli köylü ressamın Kızıl Taş Mağaraları’ndaki “öğrenim arayışı”

Çin’in Xinjiang Uygur Özerk Bölgesi’nin güneyinde yer alan Kaşgar kentinin Mekit ilçesinden köylü ressam Ablimit Semet, “Kızıl Taş Mağaraları’na ilk geldiğimde binlerce yıl öncesine ait Budist sanatıyla tanışma ve burada güzel Kuça duvar resimlerini bizzat görme fırsatı yakaladım. Bu sayede sanat konusunda ufkum genişledi ve birçok bilgi edindim” diyor.

Bu haberin fotoğrafı yok

Çin’in Xinjiang Uygur Özerk Bölgesi’nin güneyinde yer alan Kaşgar kentinin Mekit ilçesinden köylü ressam Ablimit Semet, “Kızıl Taş Mağaraları’na ilk geldiğimde binlerce yıl öncesine ait Budist sanatıyla tanışma ve burada güzel Kuça duvar resimlerini bizzat görme fırsatı yakaladım. Bu sayede sanat konusunda ufkum genişledi ve birçok bilgi edindim” diyor.

Mekitli köylü ressamın Kızıl Taş Mağaralar’daki reprodüksiyonu

Xinjiang Kızıl Taş Mağaraları Araştırma Enstitüsü ve Çin Komünist Partisi Mekit İlçesi Komitesi Tanıtım Departmanı, ilçedeki köylü ressamların Kuça Taş Mağaraları’nın duvar resim sanatı üzerinde ortaklaşa araştırma ve inovasyonu amaçlayan değişim faaliyetleri ortaklaşa düzenledi. Faaliyet kapsamında Mekit ilçesinden “öğrenim arayışında” olan 18 köylü ressam Kızıl Taş Mağaraları’na geldi.

M.S. 3. yüzyıldan M.S. 14. yüzyıla kadar tarihlendirilen Kuça Taş Mağaraları, İpek Yolu’ndan kaynaklanan, Han Hanedanlığı döneminde içeriği genişlemeye başlarken, Tang Hanedanlığı dönemine gelindiğinde göz kamaştırıcı değerleriyle, Çin medeniyetinin bereketli topraklarında kazılan en eski büyük ölçekli mağara konumundadır. Farklı ve zengin içerikleri ile çeşitlilik ve birliğin özelliklerini içinde barındıran Kuça Mağaraları, M.S. 3. yüzyıldan M.S. 14. yüzyıla kadar Xinjiang’ın eski Budist kültürünün ihtişamına tanıklık etmekle kalmayıp, aynı zamanda dünyaca ünlü duvar resim sanatıyla dünya kültür mirası haline gelmiştir.

Mekitli köylü ressamın Kızıl Taş Mağaralar’daki reprodüksiyonu

Mekit İlçesi, “Çin’in Dolan Köylü Resimleri Memleketi” olarak biliniyor. Buradaki köylü ressamlar boş zamanlarında fırçayla memleketinin güzelliğini ve mutlu yaşamlarını konu alan resimler çizer. Ressamların yarattıkları güzel renkler ile sade yerel atmosferin izlerini taşıyan eserleri yavaş yavaş diğer bölgelerde tanıtılırken gittikçe çok sayıda izleyicinin beğenisini kazandı.

Xinjiang Kızıl Taş Mağaraları Araştırma Enstitüsü Müdürü Li Qingming, “Çin’in seçkin geleneksel kültürünü iyi şekilde miras almak ve Kuça Taş Mağaraları’nın barındırdığı Çin ulusunun güzellik arayışının tüm etnik gruplardan vatandaşların manevi zenginliği haline gelmesini sağlamak ve köylü ressamların sanatsal vasfını yükseltmek amacıyla söz konusu araştırma ve inovasyon değişim faaliyetini gerçekleştirdik. Bu aynı zamanda enstitümüzün ücra bölgelere destek sağlamak amacıyla 2023 yılında yürüttüğü bir dizi kültür hizmetinin önemli içeriğini oluşturuyor” dedi.

Etkinlik sırasında, Xinjiang Kızıl Taş Mağaraları Araştırma Enstitüsü’nden uzmanlar, köylü ressamlara Kuça Taş Mağaraları’nın tarihi ve kültürel çağrışımlarını anlattı ve ayrıca onları Simsim Mağaraları, Kızılkağa Mağaraları, Kumtura Mağaraları ve Kızıl Taş Mağaraları’nı gezdirdi. Köylü ressamlar burada bin yıllık geçmişe sahip olan nefis duvar resimlerine bakarak hayran kaldılar.

Xinjiang Kızıl Taş Mağaraları Araştırma Enistitüsü’nden iki ressam (sağdan birinci ve ikinci) bir köylü ressama resim hakkında bilgi veriyor.

Köylü ressam Ablimit Semet, “Eski sanatçılar gerçekten harika, onların çizdikleri duvar resimlerinde sadece karikatür figürleri oldukça güzel olmakla kalmayıp, aynı zamanda renkler de farklı ve kullanılan mineral boyalar binlerce yılı geride bırakmasına rağmen halen çok canlı. Bu ziyaretle çok değerli şeyler öğrenme fırsatı yakaladım ve yaratıcılık düzeyimin büyük ölçüde arttığı söyleyebilirim.” dedi.

Kuça Taş mağaraları grubundaki en büyük ikinci mağara konumundaki Kumtura Taş Mağaraları’ndaki koyu Merkez Ova tarzı ve Han tarzı taşıyan enfes duvar resimleri köylü ressamları buradan ayrılmayı unutturacak kadar kendine çekiyor. Köylü ressam Şireli Mehmet resimlerden bahsederken heyacanla şöyle konuştu: “Hepsi çok harika!. Yarım gündür resimlere bakıyorum, ama bakmaya hiç doyamıyorum! Anlatıcının verdiği bilgiye göre, duvar resiminde tasvir edilen Buda heykellerinin üzerindeki kıyafetler bin yıl önceki Tang Hanedanlığı döneminin popüler bir modasıymış.”

Xinjiang Kızıl Taş Mağaraları Araştırma Enistitüsü’nden bir Ressam bir köylü ressama resim çizmeyi öğretiyor

Uzmanların ciddiyetli eğitimi sayesinde köylü ressamlar Kuça duvar resimleri üzerinde reprodüksiyon yaptılar.

Xinjiang Kızıl Taş Mağaraları Araştırma Enstitüsü Güzel Sanatlar Araştırma Enstitüsü müdürü Li Fo, “Köylü ressamlar güçlü bir öğrenme yeteneğine sahipler ve çizdikleri duvar resimlerinde Lotus Çiçeği, paralelkenar ve bağlantılı inci motifi gibi unsurları kullanıyorlar ve ayrıca duvar resimlerinin renkleri ve insan vücudunun perspektifi gibi ifade biçimlerini eserlerinde kullanarak, mevcut yaşamı gözler önüne sererken, çok zengin bir yaratıcılık niteliği taşıyor.” Dedi.

Yukarda bahsi geçen 18 köylü ressam, 21 günlük eğitim sırasında toplam 87 eser yaratırken, bunlar arasında 50’yi aşkın eser Baicheng İlçe Kütüphanesi’nde izleyicilerle buluştu. Bu, Kuça duvar resmi unsurlarının Mekit ilçesinin köylü ressamların çizdikleri resimlerine ilk kez dahil edilmesidir.

Bu yenilikçi ifadeler içeren eserler serginin açıldığı ilk hafta içerisinde binlerce ziyaretçinin beğenisini kazandı.

Mekitli köylü ressamın Kızıl Taş Mağaralar’daki reprodüksiyonu

Xinjiang Kızıl Taş Mağaraları Araştırma Enstitüsü Müdürü Li Qingming,  “Kuça duvar resimleri sadece çeşitli etnik grupların değişim ve entegrasyon tarihini yansıtmakla kalmıyor, aynı zamanda muhteşem Çin ile Batı bölgeleri arasında uzun tarih, kültürel temas temelinde yoğun ilişki bulunduğunu da tam olarak gözler önüne seriyor. Söz konusu araştırma ve inovasyon değişim etkinliği, seçkin geleneksel Çin kültürünü miras almak ve teşvik etmek için somut ve etkili bir şekilde alt tabakaların somut ihtiyaçları ile birleştiğinde, Xinjiang’ın kültürel değişimi ve gelişiminin canlı bir uygulaması ve keşfidir” diye konuştu.

Hibya Haber Ajansı